Friday, July 29, 2011

Rindu Ramadhan di sana...

Alhamdulillah, tahun lepas Allah kurniakan kesempatan kepadaku untuk menikmati nikmat Ramadhan di bumi Mesir. Tak dapat dinafikan, aku masih merindui bumi itu. Bumi yang serba sederhana, namun banyak pengalaman yang terukir buat kenang-kenangan.
Sungguh, kedatangan Ramadhan amat2 terasa- kawasan perumahan dihias dengan hiasan-hiasan sebagai lambang mengalu-alukan kedatangan Ramadhan... sungguh unik.
Awal pagi pertama Ramadhan, aku dikejutkan dengan ketukan tin dan suara anak-anak kecil riang berteriakan " sahara, sahara" . Teringat zaman aku kecik2 dulu. Time sahur pun boleh lagi tidur depan pinggan! MasyaAllah, bagaimanalah orang2 di sana mendidik anak-anak memuliakan Ramadhan, bahkan sungguh bersemangat menyambut bulan yang penuh barakah ini....

Setibanya di hospital ( untuk membuat medical elective ) muka-muka ceria doktor2 dan nurse mengucapkan "ramadhan kareem " kepada sesiapa sahaja yg mereka temui. Aku ikut team general surgery- jadi aku tengok mcmana doktor2 membaca Al-Quran di waktu senggang i.e menunggu ward round, menunggu set-up OT. Memang happening la. Dalam team aku tu pulak ada sorang budak German, yang dia pun akhirnya segan untuk meneguk air mineral di depan kami, bahkan ke tandas untuk minum air.

Bila tarawikh plak, adik2 yg aku tumpang rumah mereka bawa kami ke masjid ( ape ntah namanya ), berpusu2 orang turun Metro untuk solat di situ, ramai dan bersungguh2. Apa yang mereka lakukan sungguh membuatkan aku rasa kagum, ramai hamba Allah yang benar2 dan bersungguh2 menghayati dan merebut peluang barakah Ramadhan sedangkan aku sendiri kurang kesedaran seperti mereka, bahkan kadang2 rasa malas untuk tarawikh. owh, sungguh tertampar2..

Itu apa yang berlaku di bandar Sayyidah Zainab, di Madina Nasr plak, kelas talakki giat dijalankan oleh syeikh2 terkemuka. Malam harinya, Syeikh Muhammad Nuruddin Marbu al-Banjari al-Makki yang datang dari jauh turut melebarkan tarbiyahnya yang cukup terkesan untuk anak-anak Malaysia/Indonesia, Brunei dan S'pore. Kuliah seusai solat tarawikh itu memenuhkan lagi diari Ramadhan hingga lewat malam. Bertuahnya pelajar-pelajar di sana..


[ bertuahnya pelajar-pelajar di sini. Dapat mendalami ilmu agama dengan ulama-ulama terkemuka- gambar sebelum ramadhan ]

Oleh kerana banyak benda yang berlaku di Madinah Nasr, aku mengambil keputusan untuk berulang alik dari sana ke Sayyidah Zainab setiap hari . Pagi-pagi jalan mengambil bas di simpang hadapan, pasti aku terjumpa seorang pakcik tua, berpakaian compang camping yang mencari-cari makanan di longgokan sampah di perumahan itu...Itu tidak dikira lagi anak-anak2 kecil dan makcik tua yang mengemis di sepanjang jambatan merentasi sungai Nil. Sedihnya melihat kondisi mereka...
Selepas Subuh, aku keluar menaiki bas, turun di depan Hospital Qasr al-aini, pasti aku takkan melepaskan peluang seketika untuk menikmati udara pagi segar di sekitar sungai Nil. Sungguh mengasyikkan..

Aku meninggalkan hospital selepas Zohor, untuk pulang semula ke Madinah Nasr. Time balik challenging sikit, sebab kena amik beberapa jenis transportation termasuklah tramco. Aku kurang gemar menaiki tramco sebab aku ni jenis tak ingat jalan, setakat Metro tu ok la sebab takde pusing-pusing mana. Di dalam Metro, ramai orang sibuk membaca Al-Quran masing2, terutamanya golongan muda. Subhanallah...Walaupun aku terpaksa travel sorang2 untuk naik tramco, tapi Alhamdulillah, sebab setiap kali ja aku naik, pasti ada ramai Malaysian yang nak ke kelas Syeikh Nuruddin. Jadi tak pernah lagi aku sorang-sorang ke Hayyu Sabi'...

Actually banyak giler kenangan terindah aku sewaktu ber-Ramadhan di sana. Ni tak citer lagi explorace aku bersama Najwa ke Iskandariah, perisitiwa hampir ditangkap polis di pejabat membuat visa and so on.. malangnya dah penat menaip. len kali if ada mood, I'll write again about my journey. The best journey ever. Sangat berharap dapat ke sana lagi..

3 comments:

intelekcyber said...

kmi lbih2 lgi la rindu..
huhuhu
sedey!
ramadhan kareem doc.
taqabalAllahu minnal soolihal a'mal

ika mioka said...

huhu. obviusly, perasaannya tak sama mcm kat tempat lain.


ameen, selamat menjalani bulan yg penuh Barakah

Anonymous said...

UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT