Sunday, January 23, 2011

Jalan yang boleh dipilih.

Saya boleh memilih untuk menjadi seorang doktor yang hanya bekerja di atas dasar monthly payment yang kononnya agak berbaloi, dapat elaun untuk oncall dan enjoy dengan cuti-cuti sedikit yang disediakan

Saya juga boleh memilih untuk menjadi seorang doktor yang hanya buat kerja dengan bagus semata2 untuk mengelakkan any medicolegal cases. Takut kena saman menjadikan saya buat semua necessary investigations and provide the best treatment for every of my patients.

Saya juga boleh memilih untuk menjadi seorang yang workaholic yang hanya memikirkan soal kerjaya dan menumpukan sepenuh perhatian terhadapnya. Saya boleh memilih untuk tidak memperdulikan orang lain, dan memilih untuk melakukan apa sahaja untuk berjaya dalam kerjaya yang diceburi.

Saya juga bole2 h memilih untuk buat lebih kurang terhadap pesakit yang saya temui, jadi doktor yang " garang " supaya pesakit tak naik kepala, kurangkan senyum untuk save my energy .. bla2..

Akhirnya saya boleh memilih untuk memilih sesuatu, namun berbaloikan pilihan saya untuk hanya memilih kehidupan dunia yang hanya sebuah persinggahan? Wallahu a'lam.

5 comments:

Osman bin Abd Ghani said...

pilihan yg tepat adalah; 'berkerjayalah' sepenuh masa untuk Islam. pasti untung dunia dan akhiratmu.

atika ka yg dok komen kt blog ana sbg 'guest' ? sj nk tau.

ana msih ingt msa dok wat mjlh ilham kt mmas dlu. rupanya ilham mlahirkan doktor + hafizah + sasterawati. alf mabruk!

ika mioka said...

Hakikatnya, hidup dan mati seharusnya kerana Allah. tapi manusia biasa mcm kita selalu terlepas pandang dan lupa dgn janji dunia yg sementara...

hoho.camna leh trace.Hebat ni.Al maklumlah nama pun intelekcyber.
Memang suka g bahasasyurga.net + ur own blog. tahniah,blog2 tersebut menarik dan mantop!banyak yg saya blajar. jazakallah.

p/s:
saya bukan sasterawati, not yet a doctor, apatah lagi hafizah.

Amal Aizad said...

ika, go go jia you!!
*rindu* (^_^)

ika mioka said...

Amal dear, rindu kamu jugak. just browsed through your new blog. Tahniah!

Solehah said...

dunia x ke mana...