Thursday, January 27, 2011

Your Unique Differential Values

Setiap manusia dijadikan berlainan. Bermula dari struktur genetic yang sememangnya lain, menjadikan kita tidak serupa. Even monozygotic twin yg dikatakan mempunyai identical gene juga, mungkin ada mutation di mana2 or at least getting different intensity of exposure from the environment menjadikan kita adalah kita. Maha suci Allah yang menciptakan kita semua berlainan.

Memandangkan kita adalah kita, tentunya ada kelebihan dan kekurangan. Di situlah adanya " differential values" tersendiri. Orang yang pandai memanipulasikan differential values mereka akan nampak lebih tertonjol dari yang lain. Mungkin kita lebih tahu apa yg kita lemah, apa yang kita pandai.


Skop pemikiran yang terlalu exam oriented menjadikan kita hanya tertumpu kepada hanya beberapa perkara. Orang yang excel exam dikatakan bagus, pandai, terbaik dan segalanya. Hakikatnya, dunia kita lebih luas. Lebih luas dari dunia akademik. Ntahlah, kadang2 kehidupan manusia yang terlalu mementingkan akademik ni menjadikan manusia mementingkan diri semata2 nak score exam. Contoh mudah adalah; time exam ramai mengelat utk nak buat tugasan rumah, taknak buat itu dan ini hanya kerana nak menggeledah buku dari kulit ke kulit. Itu bukanlah sepatutnya yang berlaku. Akademik adalah salah satu cara saja yg diatur oleh manusia untuk kita memperoleh sesuatu, tapi bukan segala2nya.

Berbalik kepada tajuk, (hihi, as always slalu lari topik). Our differential value makes us special, and unique. Find it & polish it. Its all yours.



2 comments:

Solehah said...

sambungan dia mana?lepas lari topik, tak da pun extra info?

ika mioka said...

cukup la tu. masa tamat. aku dari upsr lagi karangan asyik lari tajuk. pastu masa habih takdan nak buat