Thursday, November 13, 2008

Antidepressants yang paling berkesan.


Kalau bercakap tentang stress saya lebih suka mendefinisikan stress sebagai masalah yang lahir dari hati yang kemudiannya mengganggu keseimbangan biochemical system dalam badan kita. Ternyatalah , pengambilan ubat2 seperti anti-depressant bukanlah jalan penyelesaian masalah ini disebabkan kesan sampingan ( side effects ) yang terlalu banyak dan terlalu complicated. Bolehlah di taip di answers.com untuk mengetahui dengan lebih lanjut tentang anti depressant [ terutamanya kepada kawan2 sekelas ;) ]

(gambar : antidepressant drugs )


Bagi saya, mudah sahaja, Allah telah bagi kita formula, yang mudah, tanpa sebarang kos, dan tanpa kesan sampingan. formula yang hanya menagih keyakinan yang tinggi. Maknanya , formula ini hanya khas untuk orang -orang yang beriman yakni yakin seratus peratus dengan kitab Al-Quran.

Adalah bagus sekiranya ada pakar-pakar pengkaji yang membuat research terhadap perkara ini, namun yang lebih penting ialah kita harus pastikan diri kita tidak terpengaruh untuk mempercayai bukti scientific dahulu sebelum mempercayai dalil-dalil Allah. Bagi orang yang tidak percaya hujahnya ialah : it is impossible for us to trust or believe in something yang kita sendiri tak nampak. Scientific finding is not the ultimate truth n rulenya apabila ada penemuan baru yang bercanggah dengan yang lama, maka yang lama boleh dimansuhkan. Alamak termerepek la pulak [ kesan pembelajaran Theory of knowledge di Kolej mara Banting ]

Makanya [ cikgu BM akan marah kalo guna ayat ni : dia kata kuno sgt ] apa yang saya nak cakap kat sini adalah sebagai seorang muslim , kita seharusnya dan semestinya percaya dahulu Dalil Allah walaupun buktinya belum dijumpai. Sekiranya ada sedikit keraguan pada statement saya, mungkin kita boleh ajukan kembali soalan kepada diri kita , adakah kita lebih percaya kepada ahli saintis ataupun kita lebih percaya kepada Allah .

Oklah , tujuan saya menulis ni sebenarnya nak kongsikan formula menangani stress. Ayat yang sangat bermakna dipetik dari Al-Quranul karim. banyak lagi ayat lain tapi hari ini saya hanya ingin mengingatkan pada yang lupa atau berkongsi kepada yang tidak terperasan wujudnya formula ini :

Allah berfirman : Alaa bizikrillahi tathmainnul qulub'' maksudnya: ''Ketahuilah bahawa dengan mengingati (zikir) kepada Allah itu, hati akan menjadi tenang.'' (Ar Raad:28 )

begitulah kisahnya antidepressants yg paling mustajab. jangan lupa amalkan :)

wallahu a'lam.

3 comments:

Anonymous said...

Salam

Menarik sgt2 entry nie... Moga kita semua mendapat manfaat dan mengambil pengajaran... insyaAllah

Jzkk..

Anonymous said...

terima kasih berkongsi cik :D . teruskan menulis.

Anonymous said...

assalamualaikum ika


suka baca blog awk, tulis byk2 ek,miss u