Tuesday, November 18, 2008

Entry baru : Doa itu penghubung hati


Doa penyambung hati.
Kalau saya bagi statement di bawah, rasa2 korang percaya tak? Kalau percaya berapa percent agak-agaknya ?
• Doa tu penghubung hati kita dengan Allah
• Doa tu penghubung hati kita dengan Rasulullah s.a.w
• Doa tu penghubung hati kita dengan orang yang dah meninggal dunia
• Doa itu penghubung Hati kita dengan ibu bapa
• Doa itu penghubung hati kita dengan keluarga
• Doa itu penghubung hati kita dengan sahabat-handai
• Doa itu penghubung hati kita dengan Ummah.


Doa penghubung hati. Berdoalah agar kita tidak rugi atas tawaran yang diberikan . Kalau kita selalu gunakan peluang shopping bila ada “sales “ kenapa kita tak gunakan peluang pada “offer “ yang diberikan Allah.

“Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul.” [Albaqarah : 186]


Doa itu memerlukan keyakinan. Yakinlah pada doa yang kita ucapkan. Yakinlah Allah Maha Mendengar, Allah itu dekat.. Allah itu Pemberi segalanya. Doa InsyaAllah Allah akan kabulkan sooner or later. Percayalah .



Teringat saya time kecik2 dulu, saya selalu berdoa. Doa saya 3 ja lepas sembahyang,
1. Utk ibu bapa
2. Supaya cikgu tak marah dalam kelas- saya takut kalo kene marah ngan cikgu.
3. Supaya lancar baca Al-Quran.


Terkenang doa saya supaya Allah lancarkan saya baca Al-Quran : sebabnya saya among yang tak lancar baca Al-Quran dalam kelas. N even sampai sekolah menengah pun gagap-gagap kalo baca. But Alhamdulillah, betapa Allah itu Maha Mendengar, Allah takdirkan saya masuk Darul Quran( I was 17 at that time ), Allah takdirkan saya dapat Ustaz yang banyak membantu saya untuk melancarkan bacaan. Alhamdulillah Ya Allah, Alhamdulillah..


Tu baru satu citer, hehe, takkan nak citer semua kot. Privacy ma .. Doa ni kita boleh doa apa saja. Antara kita dan Dia. Yakinlah usaha kita tak ke mana tanpa pemberianNya. Jadi berdoalah dan berusahalah, kerana usaha itu adalah wasilah ( jalan ) doa kita dimakbulkan. Dan ingatlah pesan Allah pada terjemahan di bawah:

“Dan apabila seseorang manusia ditimpa kesusahan, berdoalah ia kepada Kami (dalam segala keadaan), sama ada ia sedang berbaring atau duduk ataupun berdiri; dan manakala Kami hapuskan kesusahan itu daripadanya, ia terus membawa cara lamanya seolah-olah dia tidak pernah merayu kepada Kami memohon hapuskan sebarang kesusahan yang menimpanya (sebagaimana ia memandang eloknya bawaan itu) demikianlah diperelokkan pada pandangan orang-orang yang melampau apa yang mereka lakukan.” [ Yunus : 12 ]

p/s: thanks to sholehah coz share cerita dia ttg doa . Esok saya exam aural japanese. Doakan saya ek ( moga doa kalian menghubungkan hati-hati kita ( sweet kan ? ;)))

4 comments:

Anonymous said...

Alhamdulillah ustazah,touching betul entry ni.sweeett~ thanx. hahaha,tak sangke ko doa takut cikgu marah kat skolah.ahaha.semoga Allah permudahkan exam kau esok. :P

Anonymous said...

Assalamualaikum

Once again, a wonderful entry!

Amin... Moga doa ustazah akan sentiasa dimakbulkan Insyaallah..

Selamat maju jaya dalam exam yg bakal dihadapi...

ika mioka said...

tima kasih cek ili n cik rosa . :)
arigato..

Anonymous said...

salam..

just nk ty..bagaimana kalo kita doa..dah bertahun2..tp Allah tidak juga mengabulkan doa itu..bukankah ia boleh memutuskan hubungn hati dengan Allah (for certain ppl la)..so camne ye nak nasihatkan org yg berputus asa degn rahmat Allah ni??