Thursday, April 29, 2010

Hey Little Twin!



Harini entry ttg twin.
Harini ada tutorial ttg twin pregnancy.
Time tutorial tentang twin tadi, sempat lagi aku berangan ( as usual )..
Bukannya apa, aku teringat beberapa orang kawan aku pernah menyatakan hasrat mereka untuk mendapat anak twin. Katanya senang la kalo anak twin, beranak sekali- dah cukup korum. hehe.

Pastu aku pun mulalah berangan nak buka klinik twin- ala2 clinic IVF la. Motifnya utk cater org2 yang nak anak twin macam member2 aku tu.
Charge mahal2 sket.. baru cepat kaya. Hehe. Sbbnya chances of twin increase with assisted reproduction- mcm IVF or amik Clomid ke..

Time tutorial tu jugak, sempat lagi aku flashback zaman dulu2. pengalaman aku takde la banyak pun dengan pasangan2 twin ni . Sekolah rendah ada Ku wan ngan Ku Up, pastu sekolah menengah Che Ana n Che Ina pastu dah masuk KMB ada Iwa ngan Ima.

Haish, lama la plak berangan. hehe. sapa soh consultant tu cakap je tak tanya soalan.. hehe

*******

Memanglah kan, kalau kita tgk baby2 twin ni- comel2 je- selalunya mereka kecik je time dilahirkan. Baju sama kaler, kasut sama size. so-cute. Tabik spring patut diberikan kepada mak2 yang melahirkan anak2 twin ni. Bukannya senang woo.. bebannya dua kali ganda. complicationnya dua kali ganda.

Kalau seorang anak je sekalipun- bayangkanlah jerih payah ibu2 ketika mengandungkan kita, kemudian bertarung separuh nyawa untuk melahirkan kita; kemudian dia tak pernah berehat utk menyusukan kita, jaga makan pakai kita; bekerja pula untuk kesenangan kita;
silap2 kita suruh plak dia jaga anak2 kita bila dia dah tua.. hmm.. renung2kanlah..






Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): "Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil." ( Al-isra' 24 )





4 comments:

Anonymous said...

salam..cek, aku baru habis exam alhamdulillah..tp result taktau cemane rope lagi le...
Makin berkembang cinta kau nampaknye. selain buat IVF, ade gak org2 yg bercite2 utk amik clomiphene citrate utk dpt twins. maybe boleh consider provide clomiphene dlm klinik hg nanti. bangga prof! :D

ika mioka said...

huhu. InsyaAllah hang lulus cemerlang.

ArELeEz said...

i love my mom & my late father.. love them both..

moral: sayangilah parents anda..

ika mioka said...

betul tu kak leez. tanpa dionrg siapalah kita ni ..