Tuesday, April 27, 2010

World of Cuteness. Subahanallah..

Harini kat postnatal ward- tengok baby2 comel dan juga jumpa mak baby yang hepi dengan baby2 mereka. Alhamdulillah.. seronok tengok orang hepi2 ni.

Then dapat tutorial on neonatal exam- was really good; cumanya baby tu pegang sikit nangis. sikit2 nangis. mcm la org nak kidnap dia..

Disebabkan curiosity yang tinggi utk mencari tips mcmana nak senyapkan kanak2 rebina ni, maka mulalah diri ini menggoogle.. and I found a really good and easy to remember tips from medscape..

Ada 5 S semuanya..

swaddling

side/stomach positioning in the parents' arms,



shushing,





swinging,



and sucking
Cute huh?
[14]
Kemudian Kami ciptakan air benih itu menjadi sebuku darah beku. lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging; kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa tulang; kemudian Kami balut tulang-tulang itu dengan daging. Setelah sempurna kejadian itu Kami bentuk dia menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya. Maka nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik-baik Pencipta. [ al-mukminun ]

2 comments:

Irfan said...

Baby nangis sebab yang buat exam tu tak reti nak handle baby

ika mioka said...

haha, nampaknya ada pengakuan ikhlas di situ. at least better than org yang hanya observe dan tak tahu nak ukur lilit kepala baby.