Thursday, March 12, 2009

[ entry urgent !]Saat terakhirku...




SITUASI 1

Bayangkan anda di dalam dewan peperiksaan. Satu peperiksaan yang paling susah yang anda pernah duduki. Dah baca dah.. tapi cuma kurang ingat. Lagipun soalan dia semua melibatkan aplikasi terhadap teori yang dipelajari...
"Hmm.. susahnya la soalan ni. Skip dulu la.." Penuh tanda bulat pada nombor soalan. Dari soalan 1-20, baru 7 soalan dapat dijawab, tu pun hasil "gorengan" yang mantap. Soalan keseluruhannya ada 100..
Tiba-tiba anda terdengar " Perhatian, peperiksaan akan tamat dalam masa 5 minit lagi, sila pastikan angka giliran ditulis di setiap helaian kertas, sila akhiri ayat-ayat terakhir anda.."
Rasa-rasanya, apa respon kita ketika itu ek ? Kalau saya, secara jujurnya memang tak tergambar la tahap cuak tu. Tahap adrenaline mungkin selaju bullet menuju ke receptor . Gelabah. Cemas. Cuak. Berpeluh. Takut. Bimbang. Sedih. Menyesal. Semua ada. Pendek kata, aku sedang cemas!!!!

SITUASI 2

Sekarang cuba bayangkan anda sedang mendengar lagu-lagu yang anda minat daripada ipod anda. Orang kata tengah mendengar "halwa telinga" la. Rentak dan irama dia, memang buat anda rasa best . Anda jadi bersemangat, best giler lagu ni.. anda memuji-muji sendirian.
Tiba-tiba, ada pop-up message, "Battery is low . 5% remaining". Geram tak rasa dihati? Pasti ada di antara kita yang pernah menyumpah-nyumpah. "Ish, time ni la plak nak habis bateri... tadi kat rumah taknak habis.. bila orang kuar rumah nak buat hal plak.."
Geram. Rasa menyesal tak charge bateri tadi. Banyak lagi la perasaan yang menyucuk hati..

SITUASI 3

Sekarang, mari bayangkan lagi. Kita di tikar sembahyang. Cuba untuk khusyu'.. tapi susah la jugak. Banyak benda berlaku hari ni.. Tiba-tiba ada suara bisik, " [ nama kita ] , awak ada 5 minit lagi ja untuk hidup" Rasa-rasanya apa perasaan kita time tu ek? Gelabah kah kita? Cool kah kita? Berdebar kah kita? atau...?

SITUASI 4

Cuba bayangkan lagi, kita tengah ber outing dengan kekasih hati. Best la kuar ngan dia, dah la caring pastu selalu buat aku happy.. Pendek kata, that is a meaningful moment untuk kedua-duanya .. Tiba-tiba , tengah melintas jalan ada kereta laju, tak sempat brek, langgar kita. Rasa-rasanya apakah perkataan first and the last yang bakal kita ungkapkan ek? mana yang lebih menguasai kita? Kesakitan yang sesaat atau keseronokan sepanjang hari??

*********************
Ok.. sekarang habislah sesi bayangan a.k.a berangan kita.. Kalau ikut pengkelasannya, situasi 1 dan 2, sangat common berlaku.. situasi 3 , wallahu a'lam.. situasi 4, boleh je berlaku..
Kalau nak diikutkan setiap daripada kita pernah melalui, saat-saat terakhir. orang kata waktu-waktu kecemasan la.. tak kiralah samada kita sedang membuat sesuatu yang kita suka ataupun tidak. Tapi pernahkan kita [ atau selalukah kita ] terfikir tentang bagaimanakah rupanya "waktu kecemasan " yang dari nas dan dalil, dari segi logik akal, serta hukum alamnya wajib terjadi terhadap diri kita. Adakah saat itu kita sudah bersedia, ataupun kita masih sibuk dibuai alunan dunia, atau bagaimana? Jom sama-sama kita renungkan...

"Secerdik-cerdik manusia ialah yang terbanyak ingatannya kepada kematian serta yang terbanyak persiapannya untuk menghadapi kematian itu. Mereka itulah orang-orang yang benar-benar cerdik dan mereka akan pergi ke alam baka dengan membawa kemuliaan dunia dan akhirat." ( Riwayat Ibnu Majah dan Abiddunya )

Dan ingatlah :

"Sakitnya sakaratul maut itu kira-kira tiga ratus sakitnya pukulan pedang." ( Riwayat Abiddunya ).Sesungguhnya Nabi s.a.w. mempunyai segelas air ketika hendak meninggal dunia. Baginda memasukkan tangannya ke dalam air, kemudian menghusap wajahnya dengan air itu dan berkata : "Ya Allah, semoga Tuhan mempermudah kepada saya terhadap sakaratul maut ini." ( Riwayat Bukhari dan Muslim )


Wallahu a'alam...



1 comment:

A.R.E.L.E.E.Z.A.F.F.E.N.D.Y said...

situasi 2 sgt m'insapkan, ok! owhh..