Monday, March 9, 2009

Ikhlaskah kita dalam persahabatan??


Tajuk entry kali ini saya kira sangat "common", tapi itulah yang bermain-main di fikiran saya kebelakangan ini. Peristiwa yang berlaku sehari-hari membuatkan saya semakin terfikir, sejauh manakah diri ini ikhlas dalam persahabatan. Memang saya tidak menafikan, saya amat menghargai setiap insan yang hadir dalam hidup saya, walaupun hanya dengan satu perkenalan.

Persahabatan memang menuntut keikhlasan, kadangkala persahabat menuntut kepada pengorbanan. Malunya diri ini bila memikirkan keikhlasan Saidina Abu Bakar , seorang sahabat yang sanggup mempertaruhkan nyawa dan seluruh hartanya kerana sahabatnya yang dicintai. Terlalu kerdil diri ini jika mahu dibandingkan dengan keihklasan insan-insan yang telah dijanjikan syurga.

Saya percaya, setiap orang mesti ada kisah persahabatan masing-masing; dan semestinya ada kisah suka, kisah duka, kisah pahit mahupun manis. Tidak kurang juga kisah-kisah "sengal" juga kisah-kisah merepek.

Tidak kiralah berapa juta kisah yang kita pernah alami, tapi saya ingin menyeru kepada diri sendiri dan juga sesiapa sahaja untuk kembali bermuhasabah;
adakah kita ikhlas dalam persahabatan kita?
Adakah kita bersahabat sekadar untuk memenuhi keperluan kita?
ataupun kita bersahabat kerana ingin menumpang kelebihannya?
Ataupun kita bersahabat kerana kita takut diri kita kesunyian?
Ataupun kita bersahabat kerana kita ada certain expectation terhadap sahabat kita?

Beberapa persoalan lagi yang saya tujukan khas buat diri saya, dan moga-moga boleh bermanfaat kepada orang lain juga :

  • adakah kita orang yang pertama approach sahabat kita di kala dia di dalam kesusahan?
  • adakah kita peduli tentang kesengsaraan sahabat kita?
  • adakah kita sentiasa doakan mereka di dalam doa kita?
  • adakah kita sentiasa menginginkan yang terbaik utk mereka?
Banyak lagi persoalan yang boleh ditujukan kepada diri sendiri, sebagai satu cara untuk bermuhasabah dan memperbaiki segala kekurangan. Yang paling penting, ingatlah, Ikhlas itu adalah sesuatu yang dituntut dalam ibadah, selain daripada menurut syariat Allah. Moga-moga setiap persahabatan yang pernah dibina menjadi titian kita ke syurga Allah..

p/s : Terima kasih kepada sahabat2 yang banyak menyerikan hidup saya dan mengajar saya erti kehidupan. Maaf di atas segala kekurangan diri ini dalam persahabatan. Moga Persahabatan kita semua dibawah RedhaNya.

No comments: