Wednesday, March 18, 2009

[ entry koleksi ] Izinkan aku menyembahMu


Pada helaan nafasku
Aku ingin menyembahMu.
Biar kontang hawanya
Aku mahu menyembahMu.

Pada degupan jantungku
Aku ingin menyembahMu
Biar terhenti detaknya
Aku mahu menyembahMu

Tiap detik yang berlalu
Tak perlu kubazirkan lagi
Tika dahi mencecah ke bumi
Tidak perlu kubiarkan;
ia hadir tanpa hati menemani

Tuhan,
Roh ini bukan pada kuasaku
Yang bisa kukawal di mana kesudahannya
Tapi engkau adalah Penyelia
pada roh dan jasad yang kerdil lagi hina
Lalu kupohon padaMu
Izinkan aku menyembahMu
Hingga helaan nafas terakhirku.

P/s : sajak ini adalah rentetan daripada tazkirah from my housemate tentang "solat" . Tazkirah yang sungguh bermakna bagi diri ini. Tazkirah yang mengingatkan kita bahawa kita menyembah Allah bukanlah hanya pada solat, tapi pada setiap apa yang kita kerjakan, setiap waktu dan ketika. Maka, beringatlah atas apa yang kita lakukan agar kita tidak sesekali "menyembah" selain dari Allah e.g Nafsu, Harta, etc.. Wallahu a'alam.
Moga kita semua tergolong dari golongan yang dibimbingNya, moga hidup dan mati kita hanya keranaNya.

No comments: