Monday, May 3, 2010

Cerita kecik-kecik




Kecik2 dulu kan, korang pernah tak masuk competition? musti pernah kan??
contohnya mcm singing competition ke, story telling ke, sajak ke.. nasyid ke.. apa2 la..

Dalam hidup aku, ada beberapa competition yang aku masuk di waktu sekolah rendah dulu yang sehingga sekarang mempengaruhi pemikiran aku. Barulah aku rasa, sebenarnya benda ni ada faedah di hari tua.

Kecik2 dulu aku suka masuk story telling competition. Tu pun sebab aku suka Teacher English aku time tu, Teacher Azarian Che Daud. Ada la beberapa tajuk, tapi yang still lekat di kepala otak aku sampai hari ni yang bertajuk " the lion and the mouse " .

Mula2 time kecik2 dulu aku ni jenis yang pemalu ( seriusly ) . Time tadika dulu tak pernah nak lead kawan2 untuk baca ABC ke baca doa ke etc. Sebab aku pemalu dan penakut. Tapi bila Teacher kesayangan aku ajak aku dan beberapa orang rakan lain berlatih utk story telling, aku pun bersetuju.

Seronok sebenarnya, hafal, hayati dan buat gaya yang sama. Pastu,teacher decide untuk pilih aku masuk story telling n kawan2 aku yang lain masuk singing competition ( sebab aku pernah spoilkan kumpulan nasyid sekolah aku sebab tergelak di atas pentas sewaktu menyanyikan nasyid hehe)

Sejak aku masuk competition tu, aku rasa aku dah kurang segan untuk ke depan utk cakap ke apa ke, tapi with prepared material la.
N benda tu sampai sekarang masih terkesan. Tak segan bukan bermaksud tak ketaq/gelabah. Cumanya aku rasa this is one of the best way how to build confidence untuk bercakap di depan.

p/s: consequencenya aku pernah ke depan kelas untuk menyanyi lagu kumpulan IKLIM/MEGA ke ape ntah. liriknya " C. I.N.T.A K.i.t.a... Cinta kita... "
pastu cikgu hasnah pun kata kat aku : bagus sebab berani, tapi.. kamu ni kecik lagi nak nyanyi lagu2 cinta mcm tu..
Pastu aku pun rasa tak puas hati sebab cikgu puji lagu musfirah yang ala2 gini liriknya " kring kring kring ada speda, speda ku roda tiga, ku dapat dari ayah, kerna rajin membaca"
hmm...

7 comments:

Rexraihan said...

walla kak ika!!
nyanyi lagi cinta kita..hahaha
tergelak rehan baca!

ika mioka said...

kecik2 dulu kak ika layan rock kapak. haha

peminat setia said...

aku ingat lagi lagu tu..mak aku dulu marah kalau aku nyanyi lagu mengeja tu or apape lagu yg ade perkataan cinta.mungkin aku bole apply kat anak sendiri nanti hehe.

ika mioka said...

haha.gud2.. ibu mithali la ko

[s][u][e][h][a][n][n] said...

huhuhu masa sek rendah bila cikgu suh tulis lirik lagu kita tulis lirik lagu 'Cinta untuk nabila' hahahahahh

wany said...

waduh.. ingat zaman kecik2.. saya dulu suka tulis lirik lagu time cikgu ngajar.. hehe

Elya Roza said...

elyatak pernah masuk ape2 competition pun....kesian kann...
zaman2 kanak2 yg penakot..hu3