Wednesday, February 2, 2011

Fenomena di Mesir, JIHAD atau DEMO?

On je computer, got an Instant message from my friend.

Dia: nak tanya pendapat sikit boleh tak?
Saya: tanya je la
Dia: Awak rasa kat mesir tu JIHAD ke tak?
Saya * menggaru kepala yang tidak gatal.

Usaha Menggulingkan Kerajaan Zalim. Adakah itu satu jihad, atau sekadar demo semata?
Honestly, saya tak tahu apa jawapannya.
Para Ulama' Mesir; saya pasti terlebih dahulu telah memberikan fatwa mereka tentang ini.
Saya sangat sempit ilmu pengetahuan tentang perkara ini, tp saya rasa ada baca tentang penglibatan Ikhwanul Muslimin juga dalam rusuhan ini. adakah ia sekadar DEMO? atau apa?
Wallahu alam, saya tak tahu.

Kawan saya menyambung lagi : dah kalo jihad, sepatutnya orang yang kononnya berjuang nak tegakkan Islam sepatutnya join IM di sana utk jihad?


Dan andai ia Jihad, maka peluang menjadi syahid terbuka luas untuk sesiapa sahaja yang menginginkannya.

169
وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتاً بَلْ أَحْيَاء عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ
169. Janganlah kamu mengira bahwa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati; bahkan mereka itu hidup [248] disisi Tuhannya dengan mendapat rezki. [248] Yaitu hidup dalam alam yang lain yang bukan alam kita ini, di mana mereka mendapat kenikmatan- kenikmatan di sisi Allah, dan hanya Allah sajalah yang mengetahui bagaimana keadaan hidup itu.
170
فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُواْ بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ
170. Mereka dalam keadaan gembira disebabkan karunia Allah yang diberikan-Nya kepada mereka, dan mereka bergirang hati terhadap orang-orang yang masih tinggal di belakang yang belum menyusul mereka [249], bahwa tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati. [249] Maksudnya ialah teman-temannya yang masih hidup dan tetap berjihad di jalan Allah s. w. t.

p/s:diharapkan entry ini tak menimbulkan controversi apa2.ia dibuat tanpa asas hukum yg dikeluarkan oleh alim ulama'. entry ini adalah semata2 untuk difikirkan oleh semua yang merasakan diri mereka jundullah/hisbullah/pejuang agama Allah dan sebagainya. Di mana posisi sebenar anda.fikir2kanlah.

No comments: